Anne Wenzel’s fascinatie voor de taal van het heldendom

Anne Wenzel studeerde van 1992 tot 1997 beeldende kunst aan de AKI Enschede. Na haar studie verhuisde ze naar Rotterdam.
Wenzel werkt aan een sterk en onderscheidend oeuvre van monumentale keramische sculpturen en installaties, die vaak worden geplaatst in een nauwkeurig samengestelde setting. Wenzel neemt een wat meer subversieve positie in tussen traditie en moderniteit. Vanuit de historische iconografie pakt ze eigentijdse en vaak politieke thema’s aan met behulp van een bewust gekozen traditioneel medium: klei.

Vanuit haar fascinatie voor de taal van het heldendom zet ze vraagtekens bij de manipulatieve kracht van nationalistische architectuur en beeldhouwkunst. Door hun formele taal en geschiedenis te onderzoeken, herinterpreteert Wenzel de symbolische waarde door deze te verbinden aan actuele tendensen in de politieke cultuur.

Anne Wenzel heeft talrijke internationale tentoonstellingen op haar naam staan in musea en instellingen als Museum Boijmans van Beuningen, SMAK Gent, Stedelijk Museum ’s Hertogenbosch, Stedelijk Museum Schiedam, Bornholm Kunstmuseum, Sammlung Essl in Wenen en Witte de With. Haar werk is opgenomen in diverse internationale publieke en particuliere collecties.

In 2007 stond ze op de longlist van de Prixe de Rome en in 2008 werd ze genomineerd voor de Dolf Henkes Prijs. In 2010 won ze de Sydney Myer Fund Australian Ceramic Award en in 2014 de European Ceramic Context in Bornholm.

Anne Wenzel wordt vertegenwoordigd door AKINCI in Amsterdam, Galerie Tatjana Pieters in Gent en Suzanne Tarasieve in Parijs.