Praktijkprojecten Crossmedia Design

Jaarlijks krijgen we vele verzoeken, doen we mee aan pitches, initiëren we zelf of levert ons netwerk de nodige projecten op. Hieronder een kleine selectie:

Branding voor de Dotplot van Dyson  – De studenten Crossmedia Design, Semester 3 werkten aan de ontwikkeling van een nieuwe branding voor de Dyson Dotplot. De Dotplot spoort borstkanker niet op, maar signaleert wel veranderingen in de omvang van de borst die je met de hand minder goed voelt. Het product miste nog een brand identity en het was aan de studenten om hun hoofd te breken over afbeeldingen, de verpakking, het kleurenpalet, de communicatie en social media. Chris Roberts, creative director bij Dyson, reisde speciaal voor de wedstijd af naar Enschede. Het is de eerste keer dat Dyson samenwerkt met een kunstacademie van buiten het Verenigd Koninkrijk. Lees meer hierover in de stories van ArtEZ.

Geschenk voor de Koning – Onze koning is beschermheer van de Geschiedkundige Vereniging Oranje Nassau (GVON), die ruim 7000 kunstwerken beheert en ongeveer 400 leden heeft. De GVON bestond in 2023 1oo jaar en zocht in verband met de viering daarvan contact met de AKI met het verzoek om een representatief geschenk voor de koning te maken. Van het geschenk moesten bovendien 100 kleinere replica’s gemaakt kunnen worden, als herinnering voor jubileumgasten. Docent Chris Slutter ging met eerstejaars studenten Crossmedia Design aan de slag. Er werd door de GVON gekozen voor een ontwerp van Eline de Boer en Irene van Dijke. Koning Willem Alexander nam het geschenk in ontvangst in Paleis het Loo. Lees meer hierover in de stories van ArtEZ.

ADCN Jaarboek (Beeldconcepten) – Voor het ADCN Jaarboek werkten studenten uit het tweede jaar Crossmedia Design aan een visuele campagne op basis van Polaroids. Alle boeken werden voorzien van een unieke Polaroid op de titelpagina. De resultaten van de concepten werden op een feestelijke expositie in het Stedelijk Museum Amsterdam gepresenteerd. Alle gasten hadden hier de mogelijkheid om het individuele jaarboek te completeren door persoonlijk het favoriete Polaroid voor de titel te kiezen.

Symposium Living in Daylight, Kopenhagen i.s.m. Thorben Thyrgord (Concept & Expositie) – In het kader van het symposium Living in Daylight in Kopenhagen, Denemarken heeft Thorben Thyrgord, architect en uitgever van het befaamde AD magazine, de afdeling Crossmedia Design gevraagd om binnen het onderwerp “daglicht” concepten en ideeën te ontwikkelen waarvan een keuze parallel aan het symposium geëxposeerd zouden worden. De resultaten waren echter zo overtuigend dat uiteindelijk alle studenten naar Kopenhagen zijn afgereisd om hun visualisaties in de expositie te presenteren en het symposium bij te wonen.

Museum MORE + Ondernemers Ruurlo (Ruimtelijk concept) – Museum MORE is een museum in Gorssel dat in 2015 opende en is gewijd is aan Nederlandse modern-realistische kunst. Naast de locatie in het centrum van Gorssel bestaat nog een tweede dependance van dit museum in het kasteel Ruurlo. Het kasteel ligt ca 1 km. buiten het dorp Ruurlo en kent veel bezoekers maar slechts weinig vinden de weg naar het dorp Ruurlo zelf. Hier wilde de ondernemersvereniging een oplossing voor vinden. En zo was de vraagstelling aan de studenten dan ook hoe de afstand tussen kasteel en dorp overbrugt zou kunnen worden.

Enschede Lab (Concepten voor maatschappelijke probleemstellingen) – In het kader van de samenwerking van Gemeente Enschede, Universiteit Twente, Saxion Hogescholen, ROC Enschede en de AKI is het Enschede Lab opgericht. Binnen het Lab werken studenten van alle opleidingen in gemengde teams aan diverse maatschappelijk relevante vraagstukken. Voor het vraagstuk Wateroverlast zijn een aantal innoverende oplossingen bedacht en aan de Gemeente gepresenteerd. Daarnaast is een publicatie Waterkrant (i.s.m. 1Twente en Huis aan Huis) ontwikkeld om inwoners over de problematiek en de mogelijke oplossingen te informeren.

Deze projecten tonen de veelzijdigheid en creativiteit van de Crossmedia Design studenten en hun vermogen om innovatieve concepten en oplossingen te creëren voor diverse opdrachten en samenwerkingsverbanden.