Stel je voor: je doet klassikaal met meer dan 20 studenten mee aan een wedstrijd om een nieuwe branding te ontwikkelen voor een product van ’s werelds grootste aanbieder van huishoudelijke apparaten, en dan, van meerdere pitches, win je! Het overkwam Dorsheila Malisama, Tom Sjouw, Floris Gies en Finn van de Putten, alle vier 2de jaars studenten Crossmedia Design aan de AKI ArtEZ Academie voor Art & Design in Enschede. De opdracht kwam van Dyson. En nee, het ging dit keer niet om een nieuwe stofzuiger…
Trots zitten ze naast elkaar, Dorsheila en Finn, en kijken ze terug op de twee intensieve weken waarin alles draaide om de Dotplot – een thuisapparaat waarmee vrouwen hun borsten kunnen monitoren – dan is er eigenlijk maar één woord dat het hele proces samenvat: plezier. “Het was heel gaaf om voor Dyson te mogen werken en we hebben met z’n vieren vooral heel veel lol gehad”, blikt Dorsheila terug. “Gelukkig gaf Dyson ons tijdens het ontwerpproces alle vrijheid, dat maakte het extra interessant.”
Awareness voor borstkanker. De Dotplot spoort geen borstkanker op, maar het signaleert wel veranderingen in de omvang van de borst die je met de hand minder goed voelt. Het product bestond dus al, maar het miste nog een brand identity. Het was aan de studententeams van Crossmedia Design om hun hoofd te breken over afbeeldingen, de verpakking, het kleurenpallet, de communicatie en social media. Finn: “Borstkanker is natuurlijk een zwaar onderwerp, dus al snel kozen we ervoor om de branding juist kleurrijk en speels te houden.” Dat maakt het onderwerp direct een stuk toegankelijker, ook voor jongeren, vindt Dorsheila: “Die staan toch minder stil bij borstkanker. Met ons ontwerp willen we ook awareness creëren.”
Check em, Dop em. Het is de eerste én enige keer dat Dyson samenwerkt met een kunstacademie van buiten het Verenigd Koninkrijk. “Deze opdracht paste goed bij ons”, vindt Dorsheila. “Crossmedia Design is met dit soort dingen vaak wat ruwer en ik denk dat we wat sneller uit onze comfortzone stappen dan studenten uit het VK of andere academies in Nederland. Daarnaast zijn we ook heel goed begeleid door onze docenten, Carsten Klein en Ina Bode. Kijk”, zegt ze terwijl ze haar laptop erbij pakt, “je ziet het roze (de kleur die verwijst naar borstkanker) wel terugkomen, maar het is niet té overheersend. De tagline is: Dop em, Check em. Chris Roberts heeft ‘m wel een beetje aangepast voor de Britse markt. Roberts is creative director bij Dyson en reisde speciaal voor de wedstijd af naar Enschede. Dorsheila: “Hij dacht eerst dat we in Amsterdam zaten, haha.” Voor het logo hebben de vier studenten de ronde vorm van de borst als uitgangspunt gebruikt. Finn: “Het logo is simpel, maar je kunt het wel op veel manieren toepassen. Eigenlijk is het ontwerpproces heel natuurlijk verlopen, er was weinig stress.”
“In het begin dachten we: oeh, komt de creative director van Dyson voor ons helemaal naar Enschede?”
Dat ze als studenten ineens in aanraking kwamen met het professionele werkveld – en dan direct met zo’n grote naam als Dyson – vonden ze vooral heel leuk. “Deze opdracht had net genoeg grenzen om te weten wat je moest doen, zonder dat we onze creatieve vrijheid verloren”, vertelt Finn. Dorsheila vult aan: “En juist die vrije hand vind je in de praktijk niet altijd terug. Dit was een hele corporate opdracht, en vaak zijn die juist heel begrensd.” Dat ze direct contact hadden met de creative director van Dyson, vonden de twee in het begin een tikkeltje spannend. “Dan denk je: oeh, hij komt helemaal voor ons naar Enschede. Maar Chris was heel relaxed, je kon echt met hem lachen. De druk van het professionele werkveld ging er daardoor ook wel een beetje af. We hoefden niet voor allemaal mannen in pak te presenteren.”
Hoofd vol met Dyson. Het moeilijkste aan de opdracht vonden ze de tijd die ze erin moesten steken. “Ik ben twee weken lang met niets anders bezig geweest dan met Dyson”, zegt Dorsheila. “In mijn hoofd was er geen ruimte meer voor iets anders. Toen de wedstrijd was afgelopen, moest ik alles van de afgelopen weken weer inhalen.” Finn knikt. “Daar hadden inderdaad meer studenten last van. Maar bovenal hebben we heel veel lol gehad en ging het samenwerken supergoed. Het voelde wel echt als een bonus dat het winnende ontwerp van ons kwam, terwijl alle concepten er heel tof uitzagen. Iedereen benaderde de opdracht op een andere manier.”
Autonome kunstenaars. Of de brand identity van de Dotplot straks daadwerkelijk de naam van de vier Crossmedia Design-studenten gaat dragen? Dorsheila: “Dat is nog onduidelijk. De opdracht is in totaal op zeven academies uitgeschreven, en bij iedere academie rolde er een winnaar uit de bus. Het kan ook zijn dat ze uit alle winnende ontwerpen verschillende elementen samenvoegen en zo een branding creëren.” Finn vult aan: “Voor Dyson zit er ook een stukje recruitment achter deze opdracht. Dat ze nu al kijken welke studenten ze straks wellicht in hun team kunnen gebruiken.” Of de twee daar hun toekomst zien liggen? Finn: “Dyson is natuurlijk heel corporate, iets wat wij allebei toevallig niet zijn. Maar goed, het geeft wel baanzekerheid, en je kunt slechtere werkgevers treffen. Toch zie ik ons meer als autonome kunstenaars.”
Ook Dyson was uitermate tevreden over het proces en de resultaten. Ze komen volgend jaar definitief terug met een nieuw project.